Keola opent eerste Experience Center in Shanghai
Gepubliceerd op 21 juni 2017

Keola opent eerste Experience Center in Shanghai

Het Nederlandse fietsenmerk Keola opent in oktober zijn eerste Experience Center in China. Met de expansie naar het Verre Oosten krijgt de missie van ondernemer Victor Weng steeds meer vorm: de wereld ver-e-bikeren en daarmee bijdragen aan een groener milieu en gezondere mensen. ‘Shanghai alleen al telt 20 miljoen inwoners, waarvan ongeveer de helft een auto heeft. Stel je eens voor dat de helft daarvan de auto inruilt voor een e-bike. Dan is de stad in één klap smog-vrij’, aldus Victor Weng, directeur van Keola.

De eerste e-bike van Keola in China is al verkocht. Weng: ‘Aan een hoge regeringsfunctionaris. Die zegt: “Het is goed voor mijn gezondheid. Wie fietst is energieker en creatiever.” Vanaf volgende maand gaat hij op de e-bike naar zijn werk. Meer opinieleiders zullen volgen. Het wordt een lifestyle om op de e-bike te stappen.’

Bikesharing

Weng heeft zijn strategie al bepaald. Na de opening van het eerste, tweeduizend vierkante meter tellende, Experience Center in Shanghai volgen er meer vestigingen in de grote steden Beijing, Guangzhou, Shenzhen en op het eiland Xiamen. In de Experience Centers kunnen bezoekers het fietsen op een e-bike ervaren.

De eigenaar van Keola weet het zeker: dit is het ideale moment voor uitbreiding naar China. De fiets wint letterlijk en figuurlijk weer terrein in zijn geboorteland. Hij wijst erop dat de Chinese overheid de wegen verbreedt en opnieuw inricht, fietspaden aanlegt, de infrastructuur verbetert en het fietsen stimuleert. Daarnaast is het fenomeen bikesharing sterk in opkomst. ‘De fietscultuur is terug in China’, zegt Weng. ‘Maandelijks komen er miljoenen bikesharingfietsen bij. Jonge ondernemers stappen erin en introduceren bikesharingprogramma’s.’

De fiets is dé oplossing voor het vervoersprobleem. Met de auto doe je er heel lang over om aan de andere kant van Shanghai te geraken. Er zijn te veel auto’s. Dit is hét moment voor de introductie van de e-bike. We hebben de wind in de rug. Tijdens de bouw van ons Experience Center komen mensen al spontaan langs. In potentie is China een gigantische markt.’

Gezonde levensstijl

Het groeiende milieu- en gezondheidsbewustzijn onder de Chinese bevolking draagt daaraan bij. China kende vroeger een fietscultuur, vertelt Weng. ‘Totdat de auto’s booming werden. Nu zie je daardoor heel veel vervuiling in de grote steden. Smog is een groot probleem. De mensen zijn het helemaal zat. Zeker de jongere en de relatief welgestelde Chinezen besteden steeds meer aandacht aan een gezonde levensstijl. Die drinken minder, bewegen meer. De racefiets is ook in opkomst. De e-bike past helemaal in die trend.’

Omgekeerde route


De e-bike die Keola naar China exporteert, is een smart e-bike die is uitgerust met een automatisch versnellingssysteem, duurzame fietsbanden, een navigatiesysteem en andere technische snufjes. Weng: ‘De combinatie van een automaat met een Duitse motor van het merk Brose is ideaal. Het is daardoor heel efficiënt trappen voor de fietser. Deze e-bike is echt van een hoog niveau, gemaakt volgens de laatste technieken.’ De verkoopprijs in China komt rond de 3000 euro te liggen. Stap voor stap wil Weng de e-bike toegankelijk maken voor een breder publiek.

Alleen de basisonderdelen zoals de spaken en de velgen komen uit het Verre Oosten. Voor het grootste deel is de Keola die China moet veroveren van Europese, en dan vooral Nederlandse makelij. De fabriek van Keola staat in Kruisland, het hoofdkantoor in Amersfoort. De finishing touch van de exportfietsen vindt in China zelf plaats. En zo kan het zijn dat Weng met zijn fietsenmerk de omgekeerde route bewandelt; hij brengt Keola naar één van de grootste exportlanden toe.

Overdekte fietspaden met zonnepanelen


Weng, die zelf dagelijks tussen Naarden en Amersfoort pendelt op zijn e-bike, ziet voor Keola kansen in alle wereldsteden. ‘New York, Tokyo, Londen, Parijs… Het zou toch fantastisch zijn als daar in de nabije toekomst overdekte fietspaden worden aangelegd. Het is niet ondenkbaar dat er dan zonnepanelen op worden geplaatst, zodat je je e-bike draadloos kunt opladen. Maar eerst China. Volgens de laatste berichten denken ze daar zelfs al aan fietspaden in de lucht, tussen de hoogbouw. Dat is toch een geweldig beeld?’

Keola BV

Euroweg 27
3825 HA Amersfoort
+31 (0)85 4833 255
info@keola.nl


KvK-nummer:
62441175
BTW-nummer:
NL806684586B01

Algemene voorwaarden  |   Disclaimer