dinsdag 20 juli 2021

Begrippenlijst E-bikes

Begrippenlijst E-bikes

Accu – De accu is de energiebron van jouw e-bike. Een e-bike accu bestaat uit de behuizing (de behuizing), meerdere accucellen en de elektronica die alles verbindt. De plaatsing van de accu kan op twee manieren: in de bagagedrager of geïntegreerd in het frame.

Accucellen – Binnenin de accu van jouw e-bike zitten meerdere accucellen. Dit zijn afzonderlijke batterijen die door middel van bedrading en nikkelen strips met elkaar contact maken. Het aantal cellen en soort cellen bepalen uiteindelijk de totale capaciteit van jouw fietsaccu. Door de accu op de juiste manier op te laden gaat deze langer mee.

ActieradiusDe actieradius vertelt iets over het aantal kilometers dat je kunt afleggen met een volgeladen accu. Hoe groter de capaciteit van jouw accu, hoe meer afstand jij kunt afleggen. Maar ook andere factoren spelen een rol. Zo zal jouw accu bijvoorbeeld meer energie moeten leveren bij tegenwind of een onverharde weg, waardoor de actieradius afneemt.

Ampère-uur (Ah) – Het aantal Ampère-uur van een e-bike accu geeft aan hoeveel stroom een accu kan leveren gedurende een volledig uur. Als voorbeeld: een accu van 17.4 Ah kan gedurende één uur 17.4 Ampère aan stroom leveren.

Battery Management System (BMS) – Het BMS is een stukje slimme elektronica dat de accu beschermt. Het stopt de spanning op de batterij wanneer deze is volgeladen en schakelt de accu automatisch uit wanneer deze een bepaald bodemniveau bereikt. Zo is uw accu altijd beschermd tegen onherstelbare schade en diepontlading.

Belt drive – De belt drive is de Engelse vertaling van de riemaandrijving. De belt drive wordt gebruikt ter vervanging van de ketting en is licht, duurzaam en makkelijk te onderhouden.

Capaciteit – De capaciteit van jouw e-bike zegt iets over de afstand die je kunt afleggen met een volgeladen batterij. Dit wordt berekend aan de hand van het aantal Wattuur (Wh) van de accu. Hoe hoger het aantal Wh, des te meer capaciteit jouw e-bike heeft.

Controller – Het brein van de e-bike. De controller is een klein kastje met daarin alle kabelaansluitingen die jouw elektrische fiets aansturen. Het zorgt er onder andere voor dat het display en de motor met elkaar kunnen communiceren wanneer  jij van trapondersteuning wisselt.

Derailleur – Een derailleur is een sportieve fietsversnelling waarbij de fietsketting van het ene naar het andere kettingwiel kan worden verzet. De derailleurversnelling dient goed afgesteld te worden en regelmatig gesmeerd te worden met bijvoorbeeld teflon.

Diepontlading – Iedere accu heeft te maken met een bepaalde mate van zelfontlading. Dit betekent dat de accu langzaam lading verliest wanneer deze niet wordt gebruikt. Hierdoor kan ook diepontlading optreden. Een diep ontladen accu is permanent in slaap gevallen kan niet meer hersteld worden. Gelukkig beschermt het BMS van onze accu’s tegen deze diepontlading.

Display – Het display van de elektrische fiets is bevestigd op het stuur en staat in verbinding met andere elektronica op jouw e-bike. Op het display kun je onder andere zien hoeveel accucapaciteit je hebt, hoe hard je fiets en welk ondersteuningsniveau wordt gebruikt.

Laadcyclusde levensduur van een accu kun je berekenen aan de hand van laadcycli. Je bereikt een volledige laadcyclus door de accu van 0% tot 100% op te laden.

Lithium – Lithium is een scheikundig element en een alkalimetaal. Het voordeel van een lithium-ion (Li-on) accu ten opzichte van de oudere NiMH accu is de relatief hogere opslagcapaciteit. Hierdoor is het mogelijk om binnen een compacte accu meer energie op te slaan. Ook vergt de lithium accu minder onderhoud en heeft het een langere levensduur.

Middenmotor – De middenmotor e-bike is het meest gekozen motorsysteem. Een e-bike met middenmotor maakt gebruik van een trapkrachtsensor en rotatiesensor. Deze meten precies hoeveel druk jij op de pedalen zet en versterken jouw natuurlijk trapbeweging. Zo zul jij een fijne natuurlijke ondersteuning ontvangen op het gewenste moment.

NaafversnellingDe naafversnelling is de meest gebruikte versnelling op een fiets en is in het achterwiel weggewerkt. De naafversnelling is  onderhoudsvriendelijker dan een derailleurversnelling.

Newtonmeter (Nm) – het aantal Newtonmeter (Nm) geeft aan hoe krachtig de motor kan presteren. Hoe hoger het aantal Nm, hoe sneller je kunt optrekken vanuit stilstand. Ook is een hoge koppel fijn bij fietsen in bergachtig landschap.

Nuvinci – NuVinci is een soort naafversnelling waarmee je vloeiend door kunt schakelen. Anders dan bij de ‘normale’ naafversnelling, kun je met de NuVinci versnelling ook doorschakelen tijdens het fietsen.

SchijfremmenSchijfremmen zijn de best presterende remmen voor een elektrische fiets en werken met een schijf en een remklauw. Met remschijven kun je gedoseerd en snel afremmen. Ook gaan deze remmen in vergelijking met velgremmen langer mee.

Velgremmen – Velgremmen zijn rubberen blokjes en remmen, in tegenstelling tot schijfremmen, direct af op de velg van het wiel. Hoewel deze remmen goedkoper zijn, gaan ze minder lang mee dan schijfremmen.

Voorwielmotor –  Een e-bike met voorwielmotor wordt aangedreven vanuit het voorwiel en maakt gebruik van een rotatiesensor. Dit houdt in dat de ondersteuning, met een lichte vertraging, start wanneer je begint met trappen. De voorwielmotor houdt geen rekening met de druk die jij op de pedalen zet maar wordt geactiveerd zodra de pedalen ronddraaien.

Riemaandrijving – Ook wel een belt drive of Gates riem genoemd. Deze aandrijving is ter vervanging van de normale fietsketting en is zeer onderhoudsvriendelijk. De riemaandrijving is UV- en weerbestendig en hoeft niet gesmeerd te worden. Dit maakt het zeer onderhoudsvriendelijk en duurzaam.

Rollerbrakes – Rollerbrakes is een type rem dat bestaat uit twee schijven. Wanneer je de remhendel indrukt worden er stalen schijfjes uit de binnenste schijf tegen de buitenste schijf aangedrukt. Hierdoor kun je krachtig afremmen en op tijd afremmen.

Rotatiesensor - De rotatiesensor van jouw e-bike geeft een signaal naar de controller wanneer jouw pedalen ronddraaien. Hierop ontvangt de motor een opdracht om een constante ondersteuning te leveren. Een e-bike met rotatiesensor vind je terug in onze voorwielmotoren en middenmotoren.

Trapkrachtsensor - De trapkrachtsensor van jouw e-bike meet precies welke inspanning je levert en welke ondersteuning nodig is. Hierdoor ontvang jij, afhankelijk van de situatie, een passende ondersteuning. Een e-bike met trapkrachtsensor vind je terug in onze middenmotor e-bikes.

Wattuur (Wh) –  Het aantal wattuur (Wh) geeft aan hoeveel energie de accu van jouw e-bike kan leveren. Dit wordt ook wel aangeduid als accucapaciteit en vertelt iets over hoe lang de accu het volhoudt. Bij identieke situaties zal een accu van bijvoorbeeld 250 Wh twee keer zo snel leeg zijn dan een 500 Wh accu.

Heb jij een begrip dat in deze lijst mist? Laat het ons dan weten via info@keola.nl!