dinsdag 1 juni 2021

De markt voor e-bikes groeit!

De markt voor e-bikes groeit!

De e-bike is in trek! In Nederland, Europa en over de gehele wereld maken steeds meer mensen gebruik van een elektrische fiets. De markt groeit dan ook razendsnel en vind zichzelf constant opnieuw uit. En door de recente corona-situatie is dit alleen maar versterkt – elektrische fietsen worden namelijk gezien als een veilig, praktisch en schoon alternatief. Dit brengt interessante ontwikkelingen met zich mee: nieuwe soorten e-bikes, nieuwe doelgroepen, nieuwe technologieën en meer. Hier een klein overzicht van een dynamische e-bike markt en de belangrijkste ontwikkelingen.

De wereldwijde e-bike markt

In 2020 werd de waarde van de globale e-bike markt geschat op bijna 20 miljard euro. Volgens internationaal onderzoek wordt een globale marktgroei verwacht van bijna 12% in de periode van 2021 tot 2026. Hiervan heeft de Europese markt ongeveer 39% in handen, met het grootste aandeel voor Duitsland, Frankrijk en Italië. In Nederland is de potentie echter gigantisch! Een kwart van alle Nederlanders zeggen een e-bike als interessant vervoersmiddel te zien — meer dan in ieder ander land dat onderzocht is.

Meer en meer mensen gebruiken een elektrische fiets

Ieder jaar doet marktonderzoeksinstituut GfK een e-bike monitor waarin zij onderzoek doen naar de e-bike markt in Nederland, België en Duitsland. Uit de monitor van 2020 blijkt bijvoorbeeld dat er meer e-bikes worden aangeschaft, meer mensen van plan zijn een nieuwe e-bike aan te schaffen en mensen gemiddeld meer betalen voor hun e-bike. Ook worden er steeds meer aanvullende diensten afgenomen als pechhulp, onderhoudscontracten of fietsverzekeringen. Vergeleken met Duitsers en Belgen hebben Nederlanders meer e-bikes per capita, gebruiken ze de e-bike vaker en zijn er relatief veel potentiële kopers.

Verwachting e-bikes in Europa

Een onderzoek voor heel Europa is gedaan door verschillende brancheorganisaties uit Europa. Zij verwachten een marktgroei van wel 50% van 2019 t/m 2030, met een uiteindelijk volume van 30 miljoen e-bikes in heel Europa. In 2020 waren dit ongeveer 5,5 miljoen e-bikes en in 2024 naar verwachting al 10 miljoen e-bikes per jaar. Zij verwachten zelfs dat er vanaf 2026 aanzienlijk veel meer e-bikes verkocht worden dan normale fietsen. De CEO van Cycling Industries Europe, Kevin Mayne, zegt het volgende:

“with these new numbers, we can show the EU, national governments, and the world-wide cycling sector that the European cycling market is the place to invest, to deliver the EU Green Deal, COVID recovery, and new green jobs.”

De belangrijkste ontwikkelingen in e-bikes

Door een toenemend gebruik zijn landen overal ter wereld bezig met het stimuleren van het gebruik van e-bikes. Landen komen er langzaam achter dat bijna elke investering in het gebruik van fietsen en elektrische fietsen deze investering waard is. Door de infrastructuur aan te passen, gericht subsidies te bieden en de regulaties beter af te stemmen op de e-bike als volwaardig vervoersmiddel. En het mooie hiervan: Nederland wordt hierin vaak gezien als gidsland!

Ontwikkelingen in accu’s en motoren

De belangrijkste onderdelen van elke e-bike zijn de accu en de motor — en ook deze zijn in ontwikkeling. Accu’s zijn steeds vaker lithium-ion accu’s en er wordt verwacht dat het overgrote deel van de markt straks zal bestaan uit dit type accu’s. Lithium-ion accu’s zijn duurzaam, zijn beter voor het milieu en leveren meer kracht dan een normale batterij. Dit is dan ook de reden dat alle e-bikes van Keola zijn uitgerust met een Li-Ion accu; ook onze e-bikes met accu in frame.

Betreft de motor is de elektrische fiets met middenmotor het populairst. Deze zijn kleiner, wegen minder, maken minder geluid en kunnen netjes weggewerkt worden in het frame. De verwachting is dat binnen vijf jaar het grootste deel van de e-bikes wordt gemaakt met middenmotoren.

En er zijn zelfs compleet nieuwe soorten e-bikes in opkomst! Neem de mountain e-bike. In Nederland zijn deze nauwelijks nodig door ons prachtige vlakke landschap en strakke wegen, maar in andere landen hebben ze meer te maken met heuvels en zandweggetjes. Voor deze ritten zijn mountain e-bikes uitermate goed geschikt.

Meer mobiliteit, meer kilometers, meer snelheid!

Een ander onderzoek van GfK naar e-bike gebruik in Nederland (2018), ditmaal in opdracht van Univé, brengt een aantal interessante zaken aan het licht. Zij zeggen bijvoorbeeld dat het bezit van een e-bike een significante positieve invloed heeft op de mobiliteit, met alle voordelen van dien. Zo komen e-bike bezitters gemiddeld vaker buiten, hebben ze meer sociale contacten en heeft het een positief effect op de gezondheid. Fietsers boven de leeftijd van 65 zijn zelfs 13,4% sneller gaan fietsen en fietsers boven de leeftijd van 75 zijn 33% meer kilometers gaan fietsen door een e-bike te gebruiken. Voor jongeren zijn deze verschillen kleiner, maar natuurlijk geldt dit net zo goed!

Veilig gebruik van elektrische fietsen

Het onderzoek geeft wel aan dat de groeiende e-bike markt één nadeel met zich meebrengt. Het aantal ongelukken op de fiets neemt namelijk toe met een toenemende snelheid. Hoewel veel ongelukken te maken hebben met de vaardigheid of ervaring van de gebruikers, moeten fabrikanten en overheden dit in acht nemen en actief bezig blijven met het optimaliseren van de infrastructuur en regulaties voor veilig e-bike gebruik. Wat je zelf kan doen? Wees je bewust van de extra power die je op je elektrische fiets hebt en zorg dat je een goede feeling hebt voordat je je op écht drukke plekken begeeft.