maandag 3 mei 2021

Nederland fietsland nummer één

Nederland fietsland nummer één

There are nine million bicycles in Beijing, maar meer dan 23 miljoen fietsen in Nederland! Nergens anders in de wereld zijn er zoveel fietsen per inwoner en meer dan een kwart van alle verplaatsingen gaat dan ook per fiets. Leuk feit: van de 23 miljoen fietsen zijn er al 2 miljoen een e-bike, en meer dan een vijfde van alle fietsritten gaat per e-bike. En dat aantal wordt alleen maar groter!

Fietsinfrastructuur in Nederland

Van 2009 tot 2019 is het aantal kilometers fietspad in Nederland gegroeid van 29.000 tot 35.000 kilometer. Een gigantisch aantal voor zo’n klein land. Nederland heeft jaren geleden de bewust keuze gemaakt om regio’s, dorpen en steden in te richten voor voetgangers en fietsers: een geweldige zet. Niet alleen is het veel fijner leven in autoluwe dorpen en steden, ook is de fiets met afstand het meest efficiënte vervoersmiddel - dat geldt ook voor fietsen naar het werk. Deze vroege focus op fietsers en voetgangers heeft ervoor gezorgd dat Nederland nu beschikt over decennia aan ervaring met fietsinfrastructuur.

Het beste fietspad

Het creëren van een fietsvriendelijke omgeving begint bij het aanleggen van gescheiden fietspaden. Dit kan gedaan worden met groenstroken, simpele wegverhogingen of als het écht niet anders kan: enkel geschilderde paden. Gescheiden fietspaden zorgen ervoor dat jij een stuk veiliger kunt fietsen. In Nederland kennen we zelfs het concept van fietssnelwegen die punten over langere afstanden verbinden met extreem weinig kruispunten, flauwe bochten, extra verlichting en zelfs windbescherming!

Fietshelm verplicht?

Het is in Nederland niet verplicht om een helm te dragen wanneer je fietst op een e-bike of stadsfiets. Wanneer je gebruik maakt van een speed pedelec, een e-bike die ondersteund tot 35 km per uur, is een helm wél verplicht. Dit zorgt ervoor dat weggebruikers voorzichtiger zijn. Een helm kan verder een vals gevoel van veiligheid geven, wat ook wel ‘de helm paradox’ genoemd wordt. 

Hoe fietsen aantrekkelijk wordt gemaakt

Een uniek fenomeen is de Nederlandse beboeting bij verkeersongevallen. In Nederland komt namelijk minstens de helft van de kosten van een aanrijding tussen fiets en auto toe aan de automobilist — ook wanneer deze geen schuld heeft. Het geeft aan hoe belangrijk we fietsverkeer vinden en zorgt ervoor dat autorijders extra voorzichtig zijn.

Om het fietsgebruik verder te stimuleren gaan fietsroutes zoveel mogelijk langs parken en natuurgebieden. Dit zorgt ervoor dat meer mensen de fiets pakken en de fiets zo nóg aantrekkelijker wordt. Tot slot wordt nergens anders ter wereld de fiets zo goed gecombineerd met het openbaar vervoer. De NS-fietsen zijn een veelgebruikt vervoersmiddel geworden en ook de eigen fiets wordt vaak meegenomen in het OV.

De toekomst van fietsen in Nederland

De steden zullen drukker worden. Het verkeersexamen wordt steeds minder vaak afgenomen en worden kinderen steeds vaker naar school gebracht door hun ouders of openbaar vervoer. We zullen dus moeten blijven werken aan het in stand houden en verbeteren van ons prachtige fietsland.

Gelukkig zijn er een hoop goede initiatieven bezig. Er komt steeds meer fietspad bij en er wordt veel ingezet op fietssnelwegen. Ook vrijwel alle steden zetten steeds sterker in op het autovrij maken van binnensteden.

Daarbij komt natuurlijk dat de e-bike een steeds prominentere rol gaat spelen in het weggebruik en ook daar infrastructurele keuzes in gemaakt moeten worden. We kunnen concluderen: Nederland is fietsland nummer één, maar nog steeds in ontwikkeling.