Middenmotor of voorwielmotor - wat is beter?

Het kiezen van een geschikte e-bike begint bij de plaats van de motor. Hierin zijn er twee keuzes: een middenmotor of voorwielmotor. Maar wat is nu precies het verschil tussen deze twee en welke is geschikt voor jou?

Lees hier meer over Bafang motoren

Elektrische fiets met middenmotor: de alleskunner

Een e-bike met middenmotor is eigenlijk geschikt voor iedereen. De belangrijkste feature van dit type e-bike is dat de motor wordt aangestuurd door zowel rotatie- als trapkrachtsensoren. De trapkrachtsensoren meten precies hoeveel druk jij op de pedalen zet en stemt hier de ondersteuning op af.

Wanneer je bijvoorbeeld een steile helling opfietst en zwaarder moet trappen, dan zal de ondersteuning ook toenemen. Zie het als een ‘fietsmaatje’ die je een duwtje in de rug geeft wanneer je het nodig hebt. Verder is de motor precies in het midden van het frame geplaatst. Hierdoor is het gewicht eerlijk verdeeld en is de motor netjes verwerkt in het design van het frame.

elektrische fiets met middenmotor

Elektrische fiets met voorwielmotor: de krachtpatser

elektrische fiets met voorwielmotor

Een e-bike met voorwielmotor is geplaatst in het voorwiel en maakt enkel gebruik van een rotatiesensoren. Hierbij wordt de ondersteuning geactiveerd wanneer jij de pedalen een omwenteling laat maken, ongeacht de kracht die je op de pedalen zet. Een voordeel hiervan is dat je vlotter kunt optrekken vanuit stilstand, en dat je constante ondersteuning ontvangt zolang de pedalen ronddraaien. Ook is de voorwielmotor wat lichter dan de middenmotor.

Doordat de trekkracht in het voorwiel zit, zul je bij dit type e-bike doorgaans wel een iets minder stabiel stuurgedrag ervaren. Hierdoor dien je wat voorzichtiger te zijn met het nemen van bochten bij een glad wegdek.

Waarom een e-bike middenmotor?

Trapkrahtsensoren van een middenmotor meten precies hoeveel druk je op de pedalen zet en passen de motorkracht aan op jouw rijgedrag. Dit maakt het fietsen op een middenmotor comfortabel en intuïtief. Precies zoals je dat gewend bent van een normale stadsfiets, maar dan met een heerlijk duwtje in de rug.

Ten opzichte van een voorwielmotor, ben je voor een e-bike met middenmotor wel wat meer geld kwijt. Dit heeft te maken met de componenten in de middenmotor en de geavanceerdere techniek.

Waarom een e-bike voorwielmotor?

Waar de middenmotor gebruik maakt van trapkrachtsensoren, doet de voorwielmotor dit enkel met rotatiesensoren. Omdat deze een constante ondersteuning bieden ongeacht de kracht die je uitoefent, kun je lekker snel optrekken vanuit stilstand! Daarnaast is de voorwielmotor doorgaans lichter dan een middenmotor, waardoor het makkelijker is om je fiets te vervoeren van punt A naar B.

Omdat de aandrijving in het voorwiel zit heb je, ten opzichte van een middenmotor, minder controle over je rijgedrag. Daarom zul je wat voorzichtiger moeten fietsen tijdens de herfst of winter, wanneer het wegdek gladder is dan normaal. 

Keola's tip: maak een proefrit!

Weet je na het lezen van dit artikel nog niet zeker wat jouw voorkeur heeft? Bezoek dan een van onze dealers! Hier kun je op je gemakje een e-bike proefrijden en het verschil tussen een e-bike middenmotor en voorwielmotor zelf ervaren. 

Middenmotor of voorwielmotor: vraag en antwoord

  • Het grootste verschil tussen een middenmotor en een voorwielmotor is de rijervaring. Een e-bike met middenmotor rijdt als een normale stadsfiets en voelt heel natuurlijk aan. Een voorwielmotor trekt je als het ware naar voren, en levert constant dezelfde ondersteuning.

  • Een middenmotor is de beste keuze wanneer je gaat voor comfort en balans. De ingebouwde trapkracht- en rotatiesensoren meten constant de druk die je op de pedalen uitoefent. Hierdoor ontvang je altijd een passende ondersteuning.

  • Een voorwiel is de beste keuze wanneer je wat minder budget hebt of op zoek bent naar een lichtere e-bike. Ook mensen die moeite hebben om vanuit stilstand op te trekken, hebben baat bij een voorwielmotor. Dankzij de rotatiesensoren hoef je maar relatief weinig kracht te leveren om de motor te activeren.

  • Rotatiesensoren meten alleen of de trappers van je e-bike rondraaien. Trapkrachtsensoren meten zowel of de trapper ronddraaien als hoeveel druk er op de pedalen wordt gezet.

    Een voorwielmotor heeft alleen rotatiesensoren. Een middenmotor heeft zowel rotatie- als trapkrachtsensoren.

  • Nee! Wanneer je in ondersteuningsstand 0 fietst, dus zonder ondersteuning, is het niet zo dat je al het binnenwerk van de motor moet voortbewegen. Dit komt omdat onze motoren zijn voorzien van een zogenaamde vrijloop functie. Hierdoor blijf je zo licht mogelijk fietsen.