Middenmotor of voorwielmotor - wat is beter?

Het kiezen van een geschikte e-bike begint bij de plaats van de motor. Hierin zijn er twee keuzes: een middenmotor of voorwielmotor. Maar wat is nu precies het verschil tussen deze twee en welke is geschikt voor jou?

Lees hier meer over Bafang motoren

Elektrische fiets met middenmotor: de alleskunner

Een e-bike met middenmotor is eigenlijk geschikt voor iedereen. De belangrijkste feature van dit type e-bike is dat de motor wordt aangestuurd door zowel rotatie- als trapkrachtsensoren. De trapkrachtsensoren meten precies hoeveel druk jij op de pedalen zet en stemt hier de ondersteuning op af.

Wanneer je bijvoorbeeld een steile helling opfietst en zwaarder moet trappen, dan zal de ondersteuning ook toenemen. Zie het als een ‘fietsmaatje’ die je een duwtje in de rug geeft wanneer je het nodig hebt. Verder is de motor precies in het midden van het frame geplaatst. Hierdoor is het gewicht eerlijk verdeeld en is de motor netjes verwerkt in het design van het frame.

elektrische fiets met middenmotor

Elektrische fiets met voorwielmotor: de krachtpatser

elektrische fiets met voorwielmotor

Na het bovenstaande gelezen te hebben zou je bijna denken dat de elektrische fiets met voorwielmotor overbodig is. Toch is dit niet helemaal waar.

Een voorwielmotor is geplaatst in het voorwiel en maakt enkel gebruik van een rotatiesensoren. Hierbij wordt de ondersteuning geactiveerd wanneer jij de pedalen een omwenteling laat maken, ongeacht de kracht die je op de pedalen zet. Een voordeel hiervan is dat je vlotter kunt optrekken vanuit stilstand, en dat je constante ondersteuning ontvangt zolang de pedalen ronddraaien. Ook is de voorwielmotor wat lichter dan de middenmotor.

Doordat de trekkracht in het voorwiel zit, zul je bij dit type e-bike doorgaans wel een iets minder stabiel stuurgedrag ervaren. Hierdoor dien je wat voorzichtiger te zijn met het nemen van bochten bij een glad wegdek.

Voordelen van een middenmotor

De trapkrachtsensoren van een middenmotor meten precies hoeveel druk jij op de pedalen zet, en passen de motorkracht constant aan op jouw rijgedrag. Dit maakt het fietsen op een middenmotor comfortabel en intuïtief.

Het grote voordeel aan een middenmotor is dus de rijervaring. Veel mensen beschreven het fietsen op een e-bike met middenmotor als een natuurlijk gevoel van fietsen. Precies zoals je dat gewend bent van een normale stadsfiets, maar dan met wat extra trapondersteuning.

Nadelen van een middenmotor

Een nadeel van de trapkrachtsensoren op een middenmotor, is dat wanneer je zelf weinig inspanning levert, de motor ook minder zal ondersteunen. Hierdoor moet je dus meer inspanning leveren dan bij een voorwielmotor. Verder is een e-bike met middenmotor ook duurder dan een e-bike met voorwielmotor. Dit komt doordat de middenmotor meer componenten bezit die de voorwielmotor niet heeft.

Voordelen van een voorwielmotor

Waar de middenmotor gebruik maakt van trapkrachtsensoren, doet de voorwielmotor dit dus enkel met rotatiesensoren. Een voordeel hiervan is dat je zelf minder kracht hoeft te leveren om de volle ondersteuning van de motor te krijgen. Hierdoor kun je ook lekker snel optrekken vanuit stilstand.

Verder is een voorwielmotor ook een stukje lichter dan een middenmotor. Dit maakt de e-bike met voorwielmotor een goede keuze wanneer je je e-bike bijvoorbeeld vaak meeneemt in het openbaar vervoer. En niet geheel onbelangrijk: een voorwielmotor is vaak goedkoper dan een middenmotor.

Nadelen van een voorwielmotor

Het nadeel van de voorwielmotor is dat je wat minder controle hebt over je rijgedrag. Omdat de aandrijving in het voorwiel zit, dien je wat voorzichtiger te zijn bij het nemen van bochten wanneer de weg glad is. Ook bij het optrekken uit een hoge ondersteuningsstand dien je wat waakzamer te zijn. Dit geldt vooral tijdens de winter en herfstperiodes.

Maak eerst een proefrit

Onze ervaring is dat je pas écht een goede keuze kunt maken wanneer je het verschil tussen een voorwielmotor en middenmotor daadwerkelijk zelf hebt ervaren. Bekijk daarom het complete dealeroverzicht op onze website en bezoek een Keola verkooppunt bij jou in de buurt. Hier kun je een vrijblijvende proefrit maken en worden de e-bikes afgesteld op jouw voorkeur. Onze dealers helpen je graag verder.

Middenmotor of voorwielmotor: vraag en antwoord

  • Het grootste verschil tussen een middenmotor en een voorwielmotor is de rijervaring. Een e-bike met middenmotor rijdt als een normale stadsfiets en voelt heel natuurlijk aan. Een voorwielmotor trekt je als het ware naar voren, en levert constant dezelfde ondersteuning.

  • Een middenmotor is de beste keuze wanneer je gaat voor comfort en balans. De ingebouwde trapkracht- en rotatiesensoren meten constant de druk die je op de pedalen uitoefent. Hierdoor ontvang je altijd een passende ondersteuning.

  • Een voorwiel is de beste keuze wanneer je wat minder budget hebt of op zoek bent naar een lichtere e-bike. Ook mensen die moeite hebben om vanuit stilstand op te trekken, hebben baat bij een voorwielmotor. Dankzij de rotatiesensoren hoef je maar relatief weinig kracht te leveren om de motor te activeren.

  • Rotatiesensoren meten alleen of de trappers van je e-bike rondraaien. Trapkrachtsensoren meten zowel of de trapper ronddraaien als hoeveel druk er op de pedalen wordt gezet.

    Een voorwielmotor heeft alleen rotatiesensoren. Een middenmotor heeft zowel rotatie- als trapkrachtsensoren.

  • Nee! Wanneer je in ondersteuningsstand 0 fietst, dus zonder ondersteuning, is het niet zo dat je al het binnenwerk van de motor moet voortbewegen. Dit komt omdat onze motoren zijn voorzien van een zogenaamde vrijloop functie. Hierdoor blijf je zo licht mogelijk fietsen.