Middenmotor of voorwielmotor - wat is beter?

Het kiezen van een geschikte e-bike begint bij de plaats van de motor. Hierin zijn er twee keuzes: een middenmotor of voorwielmotor. Maar wat is nu precies het verschil tussen deze twee en welke is geschikt voor jou?

Elektrische fiets met middenmotor: de alleskunner

Een e-bike met middenmotor is eigenlijk geschikt voor iedereen. De belangrijkste feature van dit type e-bike is dat de motor wordt aangestuurd door zowel rotatiesensoren als trapkrachtsensoren. De trapkrachtsensoren meten precies hoeveel druk jij op de pedalen zet en stemt hier de ondersteuning op af. Wanneer jij bijvoorbeeld een heuvel op moet en zwaarder moet trappen om vooruit te komen, dan zal de ondersteuning ook toenemen. Zie het als een ‘fietsmaatje’ die jou een duwtje in de rug geeft wanneer je het nodig hebt. Verder is de motor precies in het midden van het frame geplaatst. Hierdoor is het gewicht eerlijk verdeeld en is de motor netjes verwerkt in het design van het frame.

elektrische fiets met middenmotor

Elektrische fiets met voorwielmotor: de krachtpatser

elektrische fiets met voorwielmotor

Na het bovenstaande gelezen te hebben zou je bijna denken dat de elektrische fiets met voorwielmotor overbodig is. Toch is dit niet helemaal waar. Een e-bike met voorwielmotor bezit namelijk een aantal eigenschappen die de middenmotor niet heeft. Dit komt doordat de motor in het voorwiel is geplaatst en enkel gebruik maakt van een rotatiesensor. Hierbij wordt de ondersteuning geactiveerd wanneer jij de pedalen een omwenteling laat maken, ongeacht de kracht die je op de pedalen zet. Een voordeel hiervan is dat je vlotter kunt optrekken vanuit stilstand en dat je constante ondersteuning ontvangt zolang de pedalen ronddraaien. Doordat de trekkracht in het voorwiel zit, zul je bij dit type e-bike doorgaans wel een iets minder stabiel stuurgedrag ervaren. Hierdoor dien je wat voorzichtiger te zijn met het nemen van bochten bij een glad wegdek.

De voordelen van een middenmotor

Het grote voordeel van een middenmotor is de manier van ondersteuning. Doordat de trapkrachtsensoren precies meten hoeveel druk jij op de pedalen zet kan de ondersteuning constant worden aangepast op jouw rijgedrag. Dit zorgt voor een heel natuurlijk gevoel van fietsen zoals je dat gewend bent van een gewone stadsfiets. Verder is de middenmotor netjes verwerkt met het design van het frame. Hierdoor zie jij niets van vervelend kabelwerk. Een nadeel is dat een e-bike met middenmotor wat duurder is dan een e-bike met voorwielmotor.

De voordelen van een voorwielmotor

Waar de middenmotor gebruik maakt van trapkrachtsensoren, doet de voorwielmotor dit met enkel rotatiesensoren. Hierdoor ontvang je een constante ondersteuning wanneer de pedalen ronddraaien. Een voordeel hiervan is dat je gemakkelijk en snel kunt optrekken vanuit stilstand. Verder is de voorwielmotor doorgaans ook voordeliger geprijsd. Een nadeel van deze e-bikes is dat je minder controle hebt bij het nemen van bochten op glad wegdek. Dit komt doordat de motor wordt aangedreven vanuit het voorwiel.

Maak eerst een proefrit

Onze ervaring is dat je pas écht een goede keuze kunt maken wanneer je het verschil tussen een voorwielmotor en middenmotor daadwerkelijk zelf hebt ervaren. Bekijk daarom het complete dealeroverzicht op onze website en bezoek een Keola verkooppunt bij jou in de buurt. Hier kun je een vrijblijvende proefrit maken en worden de e-bikes afgesteld op jouw voorkeur. Onze dealers helpen je graag verder.