Alles over schijfremmen

Waar schijfremmen eerst alleen werden ingezet op sportieve mountainbikes, zien we dit type rem nu ook steeds vaker bij e-bikes. En dat is niet voor niets. Hydraulische schijfremmen zorgen namelijk voor zeer goede remprestaties en gaan lang mee. Maar hoe werken schijfremmen precies en wat zijn de voor- en nadelen van een schijfrem ten opzichte van een ‘normale’ velgrem? Wil je meer weten over schijfremmen op onze elektrische fietsen? Lees dan snel verder.

Hoe werken schijfremmen?

We zullen het niet moeilijker maken dan dat het is: een elektrische fiets met schijfremmen werkt eigenlijk heel eenvoudig. Middenin de as van je voor- en achterwiel zit een stalen schijf gemonteerd. Deze schijf draait rustig mee met het wiel wanneer je fietst. Verder bestaat de remschijf ook uit een soort ‘klauw’ waar de schijf tussen draait. Wanneer je druk geeft op de remmen, activeer je de remklauw en worden er blokjes tegen de schijf gedrukt. Dit zorgt ervoor dat er wrijving ontstaat op de schijfrem, waardoor je rustig en gedoseerd kunt afremmen.

Het afremmen met een schijfrem is anders dan bij de traditionele velgrem. Bij de velgrem vertraag je je snelheid namelijk doordat rubberen remblokjes direct op de velg van het wiel te drukken. Dit zorgt er ook voor dat de velgrem op den duur slijt. Ga je dus voor een remmechanisme dat zo lang mogelijk meegaat, dan zijn schijfremmen de juiste keuze.

Welke verschillende schijfremmen zijn er?

Er zijn twee verschillende soorten schijfremmen, namelijk: hydraulische schijfremmen en mechanische schijfremmen. Bij Keola maken we enkel gebruik van hydraulische schijfremmen van Magura of Shimano.

Hydraulische schijfremmen maken gebruik van een hydraulische vloeistof om tot stilstand te komen. Wanneer de rem wordt ingedrukt verplaatst deze remolie zich door de remleiding naar de remklauw. Hier ontstaat een bepaalde druk die ervoor zorgt dat de zuigers in de remklauw zich tegen de remschijf aanduwen. Het effect is dat je heel gecontroleerd kunt afremmen. Daarnaast werken deze remmen onder iedere weersomstandigheid.

Mechanische schijfremmen werken met een binnen- en buitenkabel. Door de remgreep op het stuur in te knijpen, wordt er druk uitgeoefend op de remblokjes. Hierbij wordt er dus geen gebruik gemaakt van remolie maar trekken de kabels de remblokken aan. Een nadeel hiervan is dat de remkracht minder is dan bij hydraulische schijfremmen, vooral bij natte weersomstandigheden. Wel zijn mechanische schijfremmen makkelijker te monteren en iets goedkoper.

remschijven elektrische fiets

Wat zijn de voordelen van schijfremmen?

Zoals eerder genoemd hebben schijfremmen vele voordelen ten opzichte van traditionele fietsremmen. Wij zetten ze graag voor je op een rijtje:

  • De beste remprestaties

Dankzij de slimme technologie bieden hydraulische schijfremmen de beste remprestaties van alle remtypes. Ook bij natte weersomstandigheden of modder blijft de remprestatie optimaal.

  • Gedoseerd remmen

Doordat de hydraulische schijfrem werkt met een remolie ben je in staat om zeer gedoseerd af te remmen. Zelfs met een lichte druk op de remmen zorg je ervoor dat je betrouwbaar afremt.

  • Veilig remmen bij lange afdalingen

Waar velgremmen direct op de velg van de fiets afremmen, doen schijfremmen dit via een remklauw op de schijf. Hierdoor heb je geen risico op verhitte velgen of klapbanden. Je kunt dus veilig en rustig afremmen bij een afdaling.

  • Gaan langer mee dan andere fietsremmen

De combinatie van remolie en unieke samenstelling van schijfremblokken zorgen ervoor dat de schijfrem de meest duurzame optie is bij het kiezen van een fietsrem.

  • Schijf vervangen is goedkoper

Doordat je bij velgremmen constant afremt op de velg, zul je merken dat na verloop van tijd de velgrand volledig is versleten. Je bent dan genoodzaakt om een compleet nieuwe wielset aan te schaffen. Dit is vaak duurder dan enkel een schijfrem vervangen.

Wat zijn de nadelen van schijfremmen?

Het moge duidelijk zijn: schijfremmen zijn de beste optie voor een goed presterende fietsrem. Maar we moeten eerlijk zijn, er zijn ook wat nadelen:

  • Moeilijker te onderhouden dan velgremmen

Vergeleken met velgremmen zijn schijfremmen wat lastiger te onderhouden. Zo dient de juiste remvloeistof te worden bijgevuld en moet de schijf altijd olie- en vetvrij zijn. Onze dealers geven je graag meer advies over het onderhoud van schijfremmen.

  • Gewicht en prijs

Omdat schijfremmen uit meer bestaan dan enkel rubberen remblokjes, zijn deze zwaarder dan velgremmen. Dit maakt je e-bike met schijfremmen ongeveer 500 gram zwaarder dan een e-bike met velgremmen. Daarnaast zijn schijfremmen ook wat duurder.

  • Piepende schijfremmen

Hoewel schijfremmen bij nat weer en modder niet aan remkracht verliezen, kunnen ze nog wel eens een piepend geluid geven. Ook wanneer je remolie of vet op de schijf morst bij het onderhouden kunnen de schijfremmen geluid gaan maken. Mocht dit laatste gebeuren, neem dan vooral even contact op met een van onze dealers.

schijfremmen elektrische fiets

Schijfremmen inremmen

De blokjes van jouw schijfrem zijn gemaakt van hars met daarin stukjes metaal en kunststof. Die hars is bedoeld om een fijn laagje over je schijfremmen te smeren, zodat je beter kunt afremmen en geen last hebt van piepende remmen. Daarnaast zorgt het er ook voor dat de remschijven en -blokken langer mee gaan.

Om je schijfremmen in te remmen doe je het volgende:

  1. Zorg dat je (zonder je remmen te gebruiken) een snelheid behaalt van ongeveer 30 km/u
  2. Rem stevig af met beide remmen totdat je stapvoets rijdt
  3. Herhaal dit ongeveer 20 keer

Zo haal je het meeste uit je schijfremmen

Om je schijfremmen zo lang mogelijk te laten meegaan, is het slim dat je ze goed onderhoudt. Het is in ieder geval belangrijk om deze te ontvetten vóór het eerste gebruik en om de schijfremmen op tijd te vervangen. Een goed moment voor vervanging is wanneer het remblokje ongeveer 0,5 mm dik is. Wanneer je zelf onderhoud pleegt aan de schijfremmen zorg er dan voor dat je deze niet aanraakt en vet- en olievrij houdt. Knijp ook je remhendel niet in wanneer je het wiel vervangt of wanneer je fiets op zijn kop staat, hierdoor kan remvloeistof ontsnappen. En als laatste: zorg voor de juiste remvloeistof. Net als bij het tanken van je auto, kan de verkeerde remvloeistof schadelijk zijn voor de remkabels en schijfrem zelf.

  • Ontvetten vóór het eerste gebruik
  • Vervangen wanneer remblokjes ongeveer 0,5 mm dik zijn
  • Houd de schijfremmen altijd olie- en vetvrij
  • Knijp je remhendel niet in wanneer je je wiel vervangt of wanneer je fiets op zijn kop staat
  • Zorg voor de juiste remvloeistof

Schijfremmen: vraag en antwoord

  • Een velgrem remt direct op de velg af met een rubberen remblokje. Dit zorgt voor slijtage van het remblokje en de velg van je fiets. Een schijfrem laat je afremmen door de remklauw tussen de schijf te activeren. Hierdoor worden er rubberen blokjes tegen schijf aangedrukt waardoor je gedoseerd en duurzaam kunt afremmen.

  • Door nat weer of modder kunnen je schijfremmen gaan piepen. Dit gebeurt ook wanneer je remolie of vet op de schijf morst. Ben je niet zeker hoe je dit moet oplossen? Ga dan langs bij een van onze Keola dealers.

  • Om je schijfremmen te gebruiken dien je ze eerst op de goede manier in te remmen. Je doet dit door twintig keer de remhendels stevig in te drukken. Je doet dit het beste bij een snelheid van ongeveer 30 km/u.

  • Er bestaan twee verschillende soorten schijfremmen: hydraulisch en mechanisch. Hydraulische schijfremmen maken gebruik van een speciale remvloeistof en zorgen ervoor dat je gecontroleerd kunt afremmen onder iedere Weers omstandigheid. Mechanische schijfremmen werken met een binnen- en buitenkabel en hebben minder remkracht dan hydraulische schijfremmen.

  • Het is belangrijk om de schijfremmen van je e-bike tijdig te vervangen. Een goed moment om je schijfremmen te vervangen is wanneer het remblokje ongeveer 0,5 mm dik is. Ben je niet zeker of je schijfremmen aan vervangen toe zijn, ga dan naar een van onze Keola dealers voor advies.

Elektrische fietsen met schijfremmen