Diepontlading of diepteontlading van je e-bike accu treedt op wanneer je de batterij te ver laat leeglopen. Dit gebeurt wanneer je een lange fietsrit achter de rug hebt en hierna de accu voor langere periode vergeet op te laden. Doordat de accu vanzelf langzaam leegloopt (zelfontlading), kan het voorkomen dat deze in een oneindige slaapstand terecht komt. Je e-bike accu zal hierdoor niet meer opgeladen kunnen worden: het resultaat is een kapotte accu.
Een diep ontladen accu kun je voorkomen door de batterij op het juiste moment op te laden. Wij raden aan om dit te doen na iedere fietsrit, ook al is dit een kleine afstand. Onze Li-Ion accu’s hebben namelijk geen last van het geheugeneffect dat oudere batterijen wel hebben en kunnen op ieder moment opgeladen worden. Door dit te doen zorg je ervoor dat het energieniveau van je batterij op ieder moment voldoende is.
Ga je de accu van je elektrische fiets voor langere tijd niet gebruiken? Dan is het aan te raden om deze op een juiste manier op te slaan. Doe je dit niet, dan heb je kans dat de accu te ver leegloopt en onder het bodemniveau raakt. Om dit te voorkomen en de levensduur van de accu te verlengen, kun je het volgende doen:
Laad je accu iedere twee maanden opnieuw op naar dit niveau
Zorg voor een goed geïsoleerde omgeving met een temperatuur tussen de 20° en 25° Celsius
Om je accu te beschermen van diepontlading, zijn al onze e-bikes uitgerust met een Battery Management System (BMS). Dit is een beschermingsmechanisme dat je batterij beschermt tegen diepontlading. Het BMS doet dit door de accu ruim voor het bereiken van de ondergrens uit te schakelen. Je merkt dit wanneer je aan het fietsen bent met accu die bijna leeg is, en de trapondersteuning ineens wegvalt. Wanneer dit gebeurt is het noodzakelijk om de accu zo snel mogelijk op te laden!
Naast diepontlading beschermt het BMS de accu ook tegen overspanning. Zodra de accu 100% is geladen en nog steeds aan het stroomnet verbonden is, zal het systeem zorgen dat de stroomspanning stopt. Hierdoor is het niet erg om de accu wat langer dan gebruikelijk aan de lader te leggen (al raden wij dit niet aan).
Zowel onze elektrische fietsen met accu in frame als e-bikes met accu in de bagagedrager zijn voorzien van een battery management system.
Wanneer de accu van je elektrische fiets diep ontladen is dan is deze onherstelbaar beschadigt. Er zijn dan helaas geen manieren om de batterij zelf te repareren. Het enige wat je nog kunt doen is een nieuwe accu aanschaffen of de accu laten reviseren. Reviseren van de accu houdt in dat de cellen en het complete BMS wordt vervangen. De kwaliteit van een revisie is wel heel verschillend per aanbieder en kan soms zelfs duurder zijn dan het aanschaffen van een nieuwe accu. Wij raden dan ook altijd aan om eerst advies te vragen bij jouw Keola verkooppunt.